image

Zekerheid willen we allemaal

Zekerheid, dat willen we allemaal. Ook voor onze website en verdere diensten zoals e-mail. Maar hoe werkt dat nu allemaal in de website wereld?

Hosting

U laat een website bouwen. Om deze website te laten zien hebt u een plek op het internet nodig. Daarvoor heeft u een dienst nodig die veelal “Hosting” heet. U krijgt nu een plek op een webserver met schijfruimte en veelal een database. Tevens draait hier software op die in staat is uw website te genereren en daarna te laten zien. U wilt dit ook veilig en dus komt er een Certificaat, het bekende slotje. Ingewikkeld? Jazeker, hier komt een boel bij kijken.

Naast deze plek wilt u waarschijnlijk ook kunnen e-mailen. Daarvoor is een mailserver nodig. U kunt dan uit-mailen en inkomende mail ontvangen. Misschien wilt u ook dat uw website mail kan versturen… dat kan dan via uw mailserver.

Er bestaan veel meer diensten onder hosting maar daar heeft de consument niet vaak mee te maken. Denk aan opladen van bestanden (FTP), media-streaming, etc.

Dat klinkt allemaal redelijk gecompliceerd en dat is het ook wel deels. Zolang alles blijft werken is dit natuurlijk mooi maar wat als er iets stukgaat? Ja, dat kan en dat gebeurt ook. Hoe goed we het ook allemaal maken. Al is het alleen maar dat er heel, heel erg veel aan de deur geklopt wordt van alle webservers. Ongenode gasten buitenhouden is tegenwoordig wel een ding.

Maar…. ‘Ik heb een webshop waar ik mijn geld mee verdien!’ Tja, dan bent u ongetwijfeld bekend met termen als SUS en zeker ook SLA. En… die kosten u elk jaar serieus geld. Klopt, maar wat zijn dat eigenlijk? Het zijn diensten die u elk jaar inkoopt en waar u dus een overeenkomst voor hebt. Er gaat dus daadwerkelijk iemand aan de gang voor u en uw site. Ik leg het hieronder uit:

 

SUS

Dit staat voor System Update Service. De opensource software waar uw website mee gebouwd is verouderd langzaam. Dat is een groot risico, hackers kunnen er vat op krijgen. Maar ook stabiliteit speelt een rol en soms snelheid. De software krijgt regelmatig een update. Doet u niks, dan krijgt u wat u ooit aanschafte.. niet meer. Dus de veiligheid, functionaliteit en snelheid van ‘Toen’ . Dat is in mijn ogen niet zo verstandig en soms zelfs voor mij en alle mede klanten ongewenst. U kunt met een oude, niet ge-update, website een achterdeur voor kwaadwillende vormen.

Dus adviseer ik (en mijn collega’s) om een SUS af te sluiten. Hiermee houden wij uw Webserver, website en Databaseserver up to date en veilig.

In hoeverre doen wij dat? Nou, niet tot in den treure, dat kan helaas financieel niet uit. Maar we doen zeker elke minor update en alle essentiële beveiliging updates. Wat is Minor en Major? Software wordt als volgt geleverd: Versie 9.8.1 : hierbij is de 8.1 de minor versie, de 9. Is de major versie. Dit is belangrijk omdat een major versie verandering vaak nieuwe technieken omvat en dan kan het zijn dat onderdelen van uw site stuk gaan of zelfs uw site helemaal niet meer werkt.

Kan er dan niks mis? Helaas, de historie heeft duidelijk aangetoond dat alles stuk kan en open te breken is. Maar goede sloten helpen weldegelijk.

Maar let op…. Als iets stuk gaat dan heeft u eigenlijk gewoon pech. Er bestaat geen garantie op software, daar is geen wet voor. Raar maar wel waar.

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Ik kijk graag mee en vraag eventueel een programmeur er naar te kijken maar let wel, de uren zijn voor uw rekening. Niet alleen hier maar waar u dan ook uw site en hosting heeft afgenomen.

Oke, lastig maar er is iets stuk. Reageren jullie meteen? Zeg binnen een uur? Oeps, dat zouden we graag willen maar zo werkt dat niet. Hiervoor heeft u een SLA nodig.

 

SLA

Dit staat voor Service Level Agreement. U gaat dus een contract met ons aan waarin we afspraken maken. Die gaan meestal over monitoring. Wij houden nu de website en andere diensten in de gaten. In het kader van voorkomen is beter dan genezen.

Er zijn veel vormen van een SLA. Van eenvoudig tot heel uitgebreid. Dit laatste gaat vaak over hele grote websites die ook wel een groot belang (maatschappelijk of zakelijk) dienen.

En…. Er zijn ook SLA’s waarin u van mij (of eigenlijk dan ‘van ons’) directe hulp kunt verwachten. Website stuk.. in een uur weer online. Daarmee leggen we dus ander werk neer om die website weer online te brengen. En, één van ons kan een bepaalde periode niet op vakantie, of kerstmis vieren……… Dat is nogal wat en daar staat ook een zeer grote contractuele maandelijkse vergoeding voor vast. En ja, het is me overkomen dat mijn zoontje met de tranen in de ogen afscheid nam omdat pappa van vakantie in Engeland, het vliegtuig moest nemen naar huis om een software crisis op te lossen. Geheim: ik sluit deze sla’s nooit meer af.

Maar waarschijnlijk realiseert u zich nu wel dat als u ons belt, hulp dus niet vanzelfsprekend is. Hoe graag u en ik dat ook willen. Strenge opmerking maar wel de praktijk.